Som bedrift, og kanskje spesielt som ny bedrift, kan det være vanskelig å finne ut av hvordan man best kan «booste» bedriftens hjemmeside. Å bli lagt merke til kan være vanskelig og spesielt hvis man befinner seg i et marked der det er mye konkurranse. Derfor vil det være en god ide å ta med seg et par gode tips på veien.
Det finnes mange gode tips der ute, men som en liten eller nylig startet bedrift er noe av det viktigste du kan få med deg er hvordan Google fungerer. SEO, Search Engine Optimazation, eller søkemotoroptimalisering vil være viktig for bedriften din, og det finnes en haug av gode tips til hvordan du kan «booste» nettsiden din. I denne artikkelen skal vi gi deg noen gode tips til hvordan du kan drive SEO og også introdusere deg til Google Min Bedrift.
Slik fungerer Google Min Bedrift
Google Min Bedrift er et verktøy du kan benytte deg av som administrerer informasjonen om bedriften din. Det vil si informasjonene som Google-brukere får opp dersom de søker på bedriften din. På den måten kan de se åpningstider, lokalisering på Google Maps og hjemmesiden din. Via Google Min Bedrift kan du også svare på anmeldelser og publisere bilder av bedriften din. Nettsider og bedrifter som har fremhevet bilder får hele 42% flere forespørsler om veibeskrivelser på Google Maps, så dette er absolutt noe du bør gjøre.
Selv om du kun har nettbutikk eller et nettsted vil det være en god ide å legge ved noen bilder. Bedrifter som fremhever bilder får hele 35% flere klikk på nettstedene sine, sammenliknet med de som ikke gjør det. Google Min Bedrift er også et godt verktøy å bruke for å se hvor forbrukerne som søker etter bedriften din kommer fra. Kanskje legger du merke til at det er stor interesse i Bergen og dermed kan du fokusere litt ekstra på Bergen en periode. Google Min Bedrift er dermed et fantastisk verktøy å bruke slik at du kan bli kjente med dine potensielle kunder, men også slik at de kan bli kjent med deg.
Slik kan du bruke SEO
Det er også viktig for bedriften din å ha en metatittel på nettsiden. Det vil si den lille teksten som kommer opp under bedriftens navn når du søker på Google. På den måten får kunden smugtitte litt på hva bedriften omhandler, samt at det ser veldig mye mer profesjonelt ut. I metatittelen og generelt i det du skriver på nettsiden er det en god ide å inkludere populære søkeord. Du kan søke deg frem til populære søkeord, men det er også en god ide å inkludere ord som omhandler markedet du befinner deg i. Selger du verkøty er det en god ide å nevne noen produkter samt steder du kan bruke dem, som hammer, terrasse, hytta, stige, sag og lignende.
Dette er en måte å drive SEO på, og også en effektiv en. Det er likevel viktig å påpeke at det ikke vil lønne seg å bare ramse opp masse ord. Selv om mange tenker at Google bare er en maksin, så skal du likevel skrive til mennesker for å bli attraktiv for Google.