Online markedsføring har blitt mer om mer populært de siste årene. Når vi driver med markedsføring på nett er det ekstremt viktig at vi tenker over forbrukernes ønsker og behov. Her kan det være en god ide å kjøre ut spørreundersøkelser, ha fokusgrupper eller andre former for målinger slik at man er sikker på at målgruppen ser, forstår og liker det de blir eksponert for.
For å gi et raskt overblikk skal vi kjapt se på segmentering. Når vi snakker om målgruppe snakker vi også om segmentering og segmenteringskriterier. F. Eks hvis SAS skal kjøre en TV reklame som viser at nordmenn er bedre enn svensker, kan det være en ide å kun vise denne reklamen i Norge. Da har SAS valgt et geografisk segmenteringskriteria: Norge. Videre kan SAS velge å distrubere denne reklamen kun i noen fylker, byer eller kommuner. Andre segmenteringskriterier kan være demografi, psykografi eller adferd.
Hva er søkemotoroptimalisering?
SEO, eller søkemotoroptimalisering som det heter på norsk, er et ord vi har hørt mer og mer de siste årene. Når vi snakker om markedsføring på nett er dette et viktig aspekt å ta i betraktning. Et eksempel kan være en verktøyleverandør som skal ha en reklameartikkel eller omtale i en avis. Her er det en god ide å nevne mange forskjellige verktøy og bruksområder. Dersom en forbruker skal google etter f. Eks «verktøy for å bygge veranda» så ser google «verktøy» og «veranda» som begge deler er nevnt i avisartikkelen. Dermed vil artikkelen ha en høyere attraktivitet hos google og komme høyere opp når forbrukere googler.
Kort forklart handler søkemotoroptimalisering rett og slett om å gjøre nettsider og innhold på nettet mer attraktivt for søkemotorene. Add-links går også under denne kategorien. Dersom en blogger skriver et innlegg om en krem fra Nivea og skriver «denne kan du få tak i her», men linken ikke fungerer, er dette et kjempe tap for Nivea. Her kunne bedriften fått en haug av klikk og masse besøk på nettsiden. Det er ikke sikkert alle hadde kjøpt noe, men likevel er det mange besøk på siden på kort tid, noe som gjør at siden blir mer attraktiv for søkemotorene. Du kan lese mer om dette her: universellutvikling.no.
Hvorfor er SEO viktig?
En annen grunn til SEO er viktig er fordi innenfor markedsføring snakker vi om «consideration set» altså vurderingen forbrukere tar når de skal velge et merke eller en bedrift. For eksempel har mang en sterk mening når det kommer til forskjellen på Pepsi Max og Cola. Pepsi Max elskere vil alltid ha Pepsi Max høyt plassert i deres «consideration set» når det kommer til valg av brus. Det tar kort tid for forbrukeren å vurdere hvilket merke de skal velge.
Dersom en forbruker googler «ting å gjøre i Oslo» og får opp nettsiden til restauranten Egon vil restauranten plutselig være innenfor forbrukerens vurdering. Forbrukeren trenger ikke å ha et ønske om å gå på restaurant en gang, men neste gang vil forbrukeren mest sannsynlig vurdere Egon. Det er akkurat der bedrifter ønsker å ligge, høyt plassert over vurderinger, og akkurat derfor er SEO viktig. Du kan lese mer om SEO hos interconnect.no.