Latterlig god markedsføring

Han er reklameverdenens ekvivalent av Gary Larsen eller Matt Groening. Møt Tom Fishburne. 

Har du sett en tegneserie om markedsføring på nett er sannsynligheten stor for at den er ført i pennen av Tom Fishburne. Dersom man leser teksten flere ganger ser man at tegneren besitter stor kunnskap om økonomi og markedsføring, i tillegg til å være en morsom og flink tegneserieskaper.

What is the big campaign idea? 

  • We are going digital! Facebook, Youtube, Pinterest, A mobile app. 

What are we going to do in all those channels? 

  • I don’t know. We figure it out later

Nettstedet Marketoonist er Tom Fishburn’s tankeboble. Hans Marketoonist-tegneserier er ikke like samfunnskritiske som The Far Side eller Simpsons, men de har minst like mye satire og parodi. Fishburn’s jobb med penn og blekk lyser på komikk himmelen sammen med de andre tegneserie-legendene. Serieskaperens arbeid er preget av innsiktsfull humor, og han formelig dissekerer bransjen med sitt skarpe blikk og særdeles oppvakte perspektiv. Hans talent for å avsløre sannheter om merkevarebygging, reklame og markedsføring er enestående. 

Our mission:

Pretty much doing what our competition does, 

but six months later.

Tom Fishburne begynte å tegne serier allerede som student ved Harvard Business School. For å spe på inntektene etter utført MBA jobbet han blant annet for General Mills, Nestle og Method, men innså snart at tegneserier passet perfekt for en digital verden der det sosiale flytter seg fra munn til skjerm. Fishburn lanserte derfor Marketoonist, og hans tegneserier ble raskt populære og omtalt i aviser som Wall Street Journal og New York Times, og dessuten på dedikerte nettsteder over hele kloden som niccanet.fi/, Tom Fishburns humor er definitivt lærerik, og nå leses tegneseriene hans av minst hundre tusen bedriftsledere – hver uke. 

No, too polarizing. 

Lets go with the idea that makes everyone feel equally different.

Tom Fishburne er en veldig ettertraktet hovedtaler på internasjonale konferanser om innovasjon og markedsføring. Han har holdt foredrag på TEDs hovedkvarter i New York om «The Power of Laughing Ourselves». Han har forelest på Stanford universitetets GSB-kurs om humor i næringslivet, og i 2010 utvidet han Marketoonist til å bli et tegneserie-studio med fokus på innholdsmarkedsføring, ledelse og kulturendringer. Han har bidratt til markedsføringskampanjer for bedrifter, som Adobe, Dell, IBM, Russell Reynolds, Pitney Bowes, DBS Bank, Deloitte og Kronos.

We’re extending our master brand. Besides the thin mints, would you like to buy some term life insurance?

Det sies at en god latter forlenger livet. Uansett sannhetsgehalt er det hevet over tvil at Tom Fishburn og hans tegneserier hjelper mange forretningsfolk med å slå tilbake økonomisk i et vanskelig marked. I tillegg til humor er en god porsjon flaks også fint, og de som tror på det kan le hele veien til banken etter å ha besøkt counterstrikebetting.net.

After we’ve named our brand promise and colored in our attributes, our brand will emerge as a beautiful butterfly.

  • Will it be a two-digit growth butterfly?

Det er mulig for enkeltmennesker å registrere seg på siden til Tom Fishburne for å få gratis humor og økt kunnskap om markedsføring på e-post hver eneste dag. Skal man ha en tegneserie på sin nettside for å generere flere kunder koster det nok en sum som muligens er det eneste ved Tom Fishburn man ikke kommer til å le av.