At sosiale medier har blitt det nye stedet for markedsføring er det liten tvil om. Denne markedsføringen kan skje både gjennom skreddersydde annonser, men også gjennom influensere, påvirkere og innholdskapere. Vi ser slik markedsføring gjort både på SoMe-kanaler som Instagram og Twitter, så vel som på video-plattformer som YouTube og Twitch.
Sosiale medier kan brukes til mye. Her får vi muligheten til å holde kontakt med venner og familie, se tilbud på matbutikker og casino bonus samtidig som vi får sett markedsføring og andre annonser. Men noen produkter behøver ikke å betale for sin markedsføring, her er e-Sport, spillprodusenter og videospill et godt eksempel.
Hva er e-Sport?
Elektroniske sport, også kalt e-Sport, er en form for elektronisk konkurransespilling. Gjennom turneringer og mesterskap, møtes profesjonelle lag og utøvere for å vise sine ferdigheter i en rekke ulike spill. Spillingen skjer i hovedsak på konsoller og datamaskiner. Dette fenomenet har skapt et unikt engasjementet og åpnet for en ny form for kjendiser og influensere – nemlig gamere.
E-Sport er en milliardindustri som mange nyte godt av. Mens noen utøver gjør sitt ytterste for å bli best og skape en karriere gjennom turneringer, finnes det andre spillere som kun spiller for å streame og laste opp videoer på YouTube. Dette er gaming-influensere.
Det har lenge vært en fascinasjon rundt spilling blant de yngre. Nå ønsker de ikke bare å spille selv, men de vil se andre dyktige spillere konkurrere mot hverandre. Det er nettopp dette markedet gaming-influensere gjør det godt på. Noen spiller inn videoer av at de spiller kamper, mens andre sender live sendinger i sanntid for sine følgere.
Gjennom live sendingene før publikum en sjanse til å kommunisere med sin favorittgamer, samtidig som de får se taktikken og strategien til spilleren. Ettersom så mange er interessert i å se slik type innhold, kommer det stadig nye influensere på banen som vil vise frem sine spilleferdigheter. Dette er gratis markedsføring for spillprodusentene.
Ulike typer spill
Noen spillere fokuserer ene og alene på et enkelt spill. Dette kan for eksempel være CSGO, Counter-Strike eller LOL, League of Legends. Men denne kategorien influensere er ikke bare forbeholdt actionspill og de klassiske skytespillene. Det finnes også en rekke gamere som spiller The Sims og andre simulatorspill på ulike plattformer. Likevel ser vi at det er størst engasjement rundt actionspill.
Utover de mest populære spillene, CSGO og LOL, finnes det en rekke andre spill som streames via sosiale medier. For de yngste ser vi et stort engasjement for Minecraft, Fifa, Overwatch og Roblox. Her har også Fortnite gjort det stort de siste årene, særlig i Norge. Blant de eldste ser vi også at GTA skaper mye engasjement.
Gjennom slike influensere kan spillprodusenter tilby tidlig adgang til nye versjoner og nye spill. Akkurat som en influenser som viser frem et helseprodukt, har gaminginfluensere like mye påvirkning til spill. Men, ettersom dette er en populær sjangere, er det mange spillprodusenter som får gratis markedsføring grunnet de dyktige skaperne.