I tilnærmet alle bransjer du kan tenke deg, finnes det stor kamp om kundene. Dette gjelder fremfor alt også på nettet. Nettbutikker, nettportaler og nettsamfunn konkurrerer alle om å tiltrekke seg flest mulig nye brukere. Slik er det også i nettcasino-bransjen, der det er svært mange om beinet. I dette tilfellet er beinet de norske spillerne, som er ansett som noen av de mest verdifulle spillerne å tiltrekke seg. Grunnen er enkel – de vet at nordmenn har mer penger å rutte med, sammenlignet med de fleste andre land.
Hvordan markedsføre seg mot norske spiller?
I og med at markedsføring som gjelder utenlandsk pengespill er forbudt i Norge, må markedsføringen først og fremst skje gjennom digitale medier fra utlandet. Her er det altså bare å glemme annonsering i blader, magasiner og aviser. Slår du på TV-en derimot, tar det ikke mange timene før du har sett en reklame for et eller flere nettcasinoer. Dette gjelder for øvrig kun for kanaler som sender fra utlandet, slik at de unngår de norske restriksjonene mot annonsering av pengespill.
Sosiale medier – en god plattform for å engasjere brukere
En svært god måte å komme i kontakt med potensielt nye spillere på, er ved å bruke sosiale medier. Det finnes mange ulike plattformer der nettcasinoene finnes, enten det er Facebook, Twitter eller lignende plattformer. Her er det relativt lett å tiltrekke seg norske brukere. Vanlige strategier inkluderer gjerne konkurranser, turneringer og trekninger der spillerne kan engasjere seg i håp om å vinne premier.
Dette sprer seg fort i det norske «casino-miljøet», når spillere deler slik konkurranser og status-oppdateringer dersom det er et av konkurransekravene. På den måten skal det ikke mye til for å skape PR i det relevante miljøet.
Fortell om de store gevinstene
Er det noe alle liker, så er det historier om norske spillere som har vunnet storgevinster. Det er derfor vanlig at casinoer og spillnettsteder deler suksesshistorier der spillere, gjerne nordmenn, har vunnet en gedigen premie. Som regel er dette gevinster fra spilleautomater på nett eller på oddsspill.
Dette skaper svært fort engasjement blant andre norske spillere, som også drømmer om lignende gevinster. Det kan være all motivasjonen som skal til, før en tidligere spiller som har vært borte fra casinoet en stund, kommer tilbake til casinoet med håp om en lignende storgevinst.
Norske spillere kan være kravstore
I og med at kampen om de norske spillerne er svært stor, betyr det samtidig at de fleste norske spillerne kjenner sin egen verdi. De vet derfor hva som er en god kampanje og hva som overhodet ikke er en god kampanje. Hvis en spiller skal velge mellom et nettcasino som gir en velkomstbonus på 1000 kr, og et annet som kun tilbyr 50 kr, men er helt likt ellers, er det ikke vanskelig å vite hva spilleren går for.
Det er derfor viktig å holde norske spiller engasjerte og lojale ved å tilby rikelig med kampanjer og annen type underholdning som holder hverdagen spennende.