I disse tider har så å si alle en konto på sosiale medier. For noen er det mest naturlig å bruke Facebook, og for andre er det Instagram som gjelder. Nykommeren TikTok har også blitt diger, og flere og flere har en konto. Mange glemmer at sosiale medier ikke bare er for privat bruk. Det er også en genial kanal for å nå sine kunder. Hvem er ikke på sosiale medier nå til dags?
Det å legge en egen markedsføringsplan for sosiale medier er lurt. Om du skal markedsføre samferdsel og infrastruktur, vil planen naturligvis se helt annerledes ut enn om du markedsfører en frisørsalong. Allikevel har all type online markedsføring visse fellestrekk. I planen bør det være tydelig hvilke signaler dere som bedrift vil sende ut, og hva som er målet med deres profil på sosiale medier.
I Norge regner vi med at 80 % av alle nordmenn mellom 16 og 79 år bruker sosiale medier. Det betyr at muligheten for å nå dine kunder her er stor. Kunsten er å gjøre dette på riktig måte, og nå akkurat de personene du ønsker. Det er det vi skal se nærmere på i denne artikkelen. Vi skal se på hva du kan gjøre selv for å optimalisere ditt firmas tilstedeværelse på Some.
Some er forkortelsen som brukes for å beskrive alle typer sosiale medier. Dette er greit å vite, nå i disse some-dager. For de fleste er bruk av sosiale medier en naturlig del av livet, og noe de besøker mange ganger for dag. De fleste har en favoritt de bruker mest tid på, og dette avhenger ofte av alder. En trend er at yngste bruker TikTok mest, de litt eldre Instagram og de aller eldste liker seg best på klassikeren Facebook.
TikTok, Instagram eller Facebook
Når planen deres tilstedeværelse på sosiale medier er lagt, har dere nok også et bedre bilde av hvilken kanal som vil passe best. TikTok er som nevnt en kanal som først ble brukt av de yngste, men det betyr ikke den ikke kan passe for deg. Nå har det blitt sånn at alle aldre bruker kanalen, og flere og flere firmaer kommer på banen.
På TikTok kan du dele korte videoer, med humor sang, miming eller dans. Dette er definitivt ikke en kanal for alle, men kan være perfekt for din bedrift. Noen butikker i Norge har opplevd enorm vekst som følge av en populær konto på dette nettstedet. De har da brukt videosnuttene til å vise frem sine klær eller tjenester. Du kan hente inspirasjon på Spillguide.com, eller på en annen morsom nettside.
På Instagram er det mest populært med vakre bilder. Her er det verdt å legge litt mer omtanke i fotograferingen og bruk av filter. Her er det greit med omfattende filterbruk for å forsterke farger, og følelser i bilder. I så måte er Instagram den mest kunstneriske kanalen, og et sted å skape atmosfære rundt det du leverer.
Facebook er generelt sett en mer naken og rå kanal. Her er ikke publikum like opptatte av kvalitetsbilder, eller meningsfylte tekster. Ærlighet står mye mer i fokus, enn Instagram som viser en mer glamorisert versjon av virkeligheten. Med dette i tankene har du kanskje en litt bedre ide, av hvilken Some-kanal som passer best for deg.
Hva skal du dele?
Det store spørsmålet er alltid hva du skal dele. Hva vil dine følgere ha mest utbytte av, og hvordan kan du best mulig gi verdi. Det er viktig å tenke nøye gjennom hvilket innhold dine kunder vil like. En spørreundersøkelse kan være svært effektivt, for å finne ut av dette. Denne kan du enkelt publisere på kanalen din. Lag gjerne forslag og la følgerne stemme over hva de vil ha.
Det å være kontinuerlig i postingen er viktig. Om følgene sjelden ser postene dine, glemmer de av at du eksisterer. Det er derfor viktig å sørge for at du en synlig, gjerne daglig. Det du deler må allikevel være av verdi. Om følgerne ikke oppfatter det som verdifullt, vil de ikke like eller kommentere. Du vil dermed også snart forsvinne fra feeden deres.
Ting av verdi kan være artikler som lærer dem noe. Du må her lage innhold som er relevant for ditt firma. Om du driver en frisørsalong, kan dette være en hårguide til hvordan du tar vare på håret i solen, eller en video som viser et enkelt håroppsett. Om du selger kurs eller tjenester, kan det å gi bort et minikurs eller guide også være effektivt.
Om du tenker over hva du selv ville funnet interessant, vil det hjelpe deg godt på vei. Ikke del bare for å del, men ha et mål og en mening med alt du gjør. Gi gjerne også en CTA til følgerene. Dette betyr «call to action», hvor du ber om at de skal foreta seg noe. Dette kan være å legge en kommentar eller å legge igjen e-pist adresse mot et gratisprodukt.
Vi håper du likte denne korte guiden, og fikk noen gode tips til din markedsføring på sosiale medier. Ikke gi opp selv om responsen er lav i begynnelsen, men fortsett å levere verdi. Snart satser vi på at vi ser akkurat deg i feeden vår!