Enten du vet det eller ei, så har du vært borti Google Shopping. Når du Googler etter et vare eller tjeneste, har du sikkert sett disse små boksene med små bilder av produkter, pris og navn på leverandøren. Det kan ligne mye på en nettbutikk. Det er derimot viktig å presisere at Google Shopping ikke er en nettbutikk, men en annonseplass. Her kan ulike butikker betale for å få ekstra synlighet, og dermed høyere klikkfrekvens.
Google Shopping er en del av Adwords, men tekst og bilder blir ikke plassert der. Når en butikk ønsker å kjøpe synlighet hos Google Shopping deler de standardisert informasjon med Google. Ut fra denne informasjonen blir disse produktboksene opprettet, som viser informasjon til kunden om forhandlerens navn, pris og fraktkostnader, i tillegg til bilde av produktet.
Prisen for denne typen annonseplass er variabel. Nettbutikken betaler CPC – Cost Per Click (Pris per klikk), og setter selv prisen for hvor mye klikkprisen er verdt. Og det er selvfølgelig sånn at jo høyere pris de betaler, jo bedre posisjon får de.
Fordeler med Google Shopping
Når forbrukere er ute etter en vare eller tjeneste, vil langt de fleste bruke Google for å søke opp pris og informasjon. Derfra vil mange velge den egne fanen for handling, for å filtrere søkeresultatet. Bare dette forteller hvor viktig det er å være synlig nettopp på Google. Havner man først på resultatet i Google Shopping, vil man oppnå flere salg.
Google har et godt rykte blant folk. Vi stoler på Google. Derfor stoler også forbrukerne på den informasjonen som kommer frem, så også fremhevede produkter. I dagens konkurransepregede samfunn er det svært viktig å være synlig, og ved å benytte Google Shopping-tjenestene, oppnår man nettopp dette.
Hvordan sette opp Google Shopping
Det første du må gjøre, før du kan registrere deg på Merchant Center, er å ha en Google-konto og en AdWords-konto i i nettleseren din i Windows 10. Registrering gjør du på merchant.google.com. Deretter må du bekrefte URL og gå gjennom visse punkter gitt av Google Shopping, for så å gjøre produktene dine tilgjengelige.
Har du ikke forsøkt Google Shopping tidligere, anbefaler vi at du tester ut i det små først. Merchant Center tilbyr en egen testmodul, der feeden ikke blir publisert.
Optimalisering av Google Shopping
Det tar tid å føle seg frem i markedet, og forstå hvordan man lykkes best med Google Shopping. Du må ha en god nese for CPC-prosessen, som du bør være kjent med fra AdWords. Det er likevel ikke kun CPC som teller i et marked fullt av konkurrenter som kniver om kundene. Innholdet ditt må være fullstendig og av høy kvalitet. For eksempel må du tenke på bildene som skal brukes.
Noen ting du bør tenke på:
- Tittellengden bør være tett opptil det maksimale antallet på 70 tegn
- Foretrukket bildeformat er JPG, GIF, BMP, PNG eller TIF.
- Nøyaktig produktinformasjon, som for eksempel pris.
Til slutt anbefaler vi at du går inn på Google Merchant Center og grundig leser informasjonen som ligger der. Der finner du alle kravene, i tillegg til retningslinjer som hjelper deg slik at du ikke mislykkes så lett. Nøyaktighet og tålmodighet er nøkkelen.