«Blog» er en forkortelse av «weblog» som er en persons online dagbok – blogg. Noen av de aller første bloggene man kunne lese var omkring emner so historie som var skrevet av akademikere. Dette forandret seg etterhvert til at blogger inneholdt personlige innlegg omkring personen bak bloggen. Siden har blogger utviklet seg til et verdifullt verktøy innenfor markedsføring når man driver en online forretning. Men det finnes fortsatt mange bedrifter som ikke enda har innsett mulighetene ved å ha en blogg. Det kan hende det forandrer seg etter de har lest dette.
Sett inn eksterne lenker
Det er viktig at man har en blogg som er satt opp riktig, og at man har forstått måten man velger gode søkeord til den tittelen som vises i Google. Det hele handler om å få så mye trafikk gjennom siden sin som mulig. Det kan også være en god idé å ha innslag om populære og interessante emner som kan være med til å fange lesernes interesse, og sette inn lenker til mer informasjon i teksten. Hvis du for eksempel skriver om verktøy, så kan det være en god idé å sette inn en lenke til gode tilbud hos for eksempel Bauhaus. Og hvis du skriver om hvordan man finner gode online casinoer, så kan du for eksempel sette inn en lenke til casinoguide.se. Og skriv for all del om noe du selv syns er interessant. Hvis du trenger mer informasjon om et emne, finner du all informasjonen du trenger på nettet.
Enkelt å administrere
For det første, så trenger hver eneste hjemmeside et hovedkontor – et samlet sted hvor kundene kan følge med. En blogg kan fungere som et slikt hovedkontor. Det kan være sentrum for hele bedriften, og være med til å skape en online tilstedeværelse overfor forbrukerne. Dessuten kan man bruke en blogg til å oppnå et høyere salg ved hjelp av mer trafikk på hjemmesiden. En blogg er enkel å administrere for bedriften for både enmanns-bedrifter og større konsern på grunn av alle de hjelpemidlene som er tilgjengelig for folk i disse dager. Du vil helt sikkert bli forbløffet over de tingene du kan gjøre med bloggen din, selv om du ikke har de store tekniske midlene til rådighet.
Lettere å bygge opp gode kunderelasjoner
En blogg gir muligheten for å skape interaksjon mellom kunderelasjonene sine og bedriften. Dette kan igjen være med til å skape mer salg, enten direkte eller indirekte ved hjelp av «word to mouth», eller jungeltrommene på godt norsk. Og som en sidegevinst vil det gjøre det lettere for deg å gi en mer effektiv kundeservice. Dessuten gjør en god blogg det mulig for kundene dine å bli bedre kjent med deg, noe som igjen er med til å bygge opp et godt tillitsforhold mellom deg og kundene, og gjøre hele forretningen og bedriften mer troverdig. Hvis bloggen din blir et aktivt fellesskap, så kommer verken du eller bedriften til å angre på det.