Penetrering av internett i de kommersielle markedene har utvilsomt hatt en ekstrem effekt. Business er ikke en gang hva det var. I dag foregår flere salg over nett enn i person, en overgang som sakte men sikkert har gått sin gang. I fremtiden kan fort enda flere transaksjoner bli overført hit. Dette understøttes av at den eldre generasjonen, som foretrekker fysiske alternativer, sakte men sikkert vil dø ut. Samtidig kommer ny teknologi på banen og ønsker å gjøre selv de prosessene vi ikke trodde kunne digitaliseres, slik som å kjøpe dagligvarer, til å bli nettopp digitalisert.
Det er liten tvil om at det å nå ut til flere kunder var en stor gode ved internettet. Allikevel er dette kanskje ikke den største grunnen til at salget har økt. Utvilsomt har det hatt en stor innvirkning, men det er ett punkt, som kanskje de fleste glemmer, som ikke kan bli oversett her. Dette punktet handler om hvor godt vi har lært å kjenne kundene våre over denne tiden. Internettet har nemlig ikke bare brakt flere kunder til butikkene, men det har også brakt mer info om kundene. Innimellom alle personvernbekymringer og etikk, så sitter vi faktisk på enorme mengder informasjon.
Hvem er din kunde?
Det kanskje viktigste spørsmålet en stiller seg selv når en åpner en bedrift, det være seg på nett eller ikke, er hvem kunden til bedriften skal være. Ofte er det helt åpenbart, mens det andre ganger kan være veldig uklart. Hvem er for eksempel kunden til en dagligvarebutikk som Kiwi? Det er i hvert fall veldig mye mer uklart enn hvem kunden til Rolex er! Dersom du driver en nettbutikk har du derimot tilgang på analyseverktøy slik som Google Analytics, som enkelt og raskt kan la deg få vite hvem din kjernekunde egentlig er.
Google Analytics til WordPress
Det verktøyet som kanskje har blitt aller mest anerkjent for å hjelpe deg med å kjenne den moderne kunden på internett er Google Analytics, som for eksempel er tilgjengelig til WordPress. Ikke overraskende er det internettets konger, Google, som står bak dette verktøyet. Google har i sitt verktøy Analytics gitt deg muligheten til å se en rekke faktorer for dine besøkende.
Først og fremst kan du bestemme hvem kjernekunden er. Ved hjelp av cookies fra tidligere besøkte sider, eller kanskje med informasjon de legger igjen hos deg, så kan du bestemme alder, kjønn, hvor kunden kommer fra, hvilke andre sider de har besøkt, osv. Bokstavelig talt kan du nesten få fatt på all informasjon som ikke er personlig rettet til akkurat det individet. Det betyr at du kan lage en ganske så tydelig profil av denne kunden som kun relaterer til din type kunde.
Dessuten er et kanskje enda mer nyttig verktøy, innad i Google Analytics, evnen til å se hvordan besøkende på din side oppfører seg. Det vil si, hvilke andre sider kommer de fra? Fant de deg ved hjelp av en link, eller kom de inn fra søkemotoren? Hvor mange tastet din adresse rett inn i nettleseren? Hvor lenge var de på siden din? Dette er alle spørsmål som Google Analytics enkelt kan svare på, og informasjon som er helt uvurderlig i din strategi på veien fremover.
Slik utnytter du dataene
Men når dataene er samlet inn og analyserte i Google Analytics, hvordan implementerer du egentlig den strategien som kreves? Dette er et spørsmål som kan være vanskelig å gi et generelt svar på, men naturligvis er det enkelte parametere en bør følge. For det første bør statistikken samles og organiseres. Dette kan Google Analytics gjøre en god jobb med for enkelte, men kanskje er det bedre for deg å samle kun det som teller for deg og lime dette inn i et Office 365 Word eller Excel dokument. Her kan du bygge på informasjonen og skrive ned strategier.
Kanskje ser du for eksempel at du sliter med å engasjere ett av kjønnene på en nettbutikk som skal være kjønnsnøytral. Selger du for eksempel klær til begge kjønn, men kun tiltrekker kvinner, så kan du velge to ruter: 1. Slutte å selge til menn. 2. Begynne å markedsføre mer mot menn.
Det er viktig å merke seg at din klesbutikk på nett kan gå strålende. Kanskje omsetter du for millioner allerede. Men Google Analytics kan gi deg viktig innsikt. Kanskje bruker du for eksempel flere titusener på å markedsføre mot menn allerede. Da er det synd om du ikke får så mange kjøp av disse, men ”lures” til å tro at denne biten er effektiv bare fordi omsetningen går bra. Altså er ikke Google Analytics bare for nettbutikker som sliter, men det kan også være et godt verktøy for å optimalisere en nettbutikk som allerede går bra. For å holde deg et hestehode foran i markedet må du tross alt fortsette å forbedre deg, og ikke si deg fornøyd med et halvveis godt resultat.
Fordelene ved å kjenne din kunde er uendelige
Å kunne nå ut til virtuelt hvem du vil, enten det er naboen din, eller en person i USA, er uten tvil en stor gode med internettet. Dette gjør at du kan skalere din bedrift på en ypperlig måte. Allikevel er det ikke til å overse den andre massive goden ved internettet – bedrifter kan nå kjenne sin kunde bedre enn noensinne før. Dette punktet støttes opp av verktøy slik som Google Analytics, som gir deg innsikt i nøyaktig hvem din kunde er. Du får tross alt all informasjon – bortsett fra sensitiv og personlig informasjon naturligvis!
Google Analytics, som er enkelt å koble opp til WordPress for eksempel, er et must for deg som driver nettbutikk eller på en annen måte tjener dine penger over nett. Dette programmet kan nemlig gi deg ekstremt verdifull innsikt som du kan basere din strategi rundt. Samle alle tallene og ”snacksen” verktøyet byr på, slik at du kan slå en slagkraftig plan fremover. Kanskje er ikke alt som du tror, selv om din bedrift ser fantastiske tall. Ting kan alltids bli bedre, og Google Analytics er av de beste verktøyene for nettopp forbedringer!