Driver du butikk offline, er du avhengig av å ha varer i butikken. Driver du nettside eller en blogg, er det innhold du er avhengig av. Selv om innholdet ditt ikke forsvinner slik varene i en butikk gjør er det likevel snakk om ferskvare som må fornyes. Det holder ikke å lage en nettside og så la den være som den er. Her får du fem nyttige tips som hjelper deg å holde varebeholdningen din – altså innholdet – i topp form, slik at du genererer mer trafikk.
Unikt innhold
Trenger du vin til en god middag, drar du nok til vinmonopolet. Vi kan ikke alle ha statlig monopol, men tilbyr du unikt innhold på siden din, er ikke det bare en god grunn for at folk skal besøke akkurat deg, du premieres også av søkemotorene. Det er ikke noe i veien med å oppsummere og referere til andre sider – skriver du om proffsport og tipping er du for eksempel helt avhengig av informasjonen du finner på bettingsidene og sportsnyhetssider, da disse har tilgang til informasjon vanlige dødelige kan se langt etter – men da er det viktig å omformulere og gjøre informasjonen til din egen. Søkemotorer liker «plagiat» omtrent like godt som norsklæreren din gjorde.
Velg målgruppe
Er siden din rettet mot motebevisste tenåringsjenter trenger du et helt annet språk, design og layout enn om siden din har siste nytt innen bil. Du kan ikke fenge alle, så det lønner seg som oftest med et smalt fokus.
Vær oppdatert
Sjekker du utløpsdatoen på melken i butikken? I mange tilfeller søker folk etter tidsrelevant informasjon, og publiseringsdatoen på landingssiden din vises gjerne i søkeresultatene. I tillegg er de færreste opptatt av informasjon om fjorårsmodellen. For å opprettholde en høy ranking i søkemotorene og jevn trafikk til siden din, er det viktig at du leverer nytt innhold. Det skal ikke lange stunden med stillhet til før du faller som en stein.
Bruk sosiale medier
Det blir stadig mer vanlig å bruke sosiale medier for å velge produkter og tjenester. Undersøk hvilke sosiale medier som er mest brukt av målgruppen din og hva de er opptatt av, og oppdater aktivt. Husk at sosiale medier er en form for underholdning, så her gjelder det å være interessant – og selvsagt også sosial.
Hold det ryddig
Har du noensinne vært i en butikk og irritert deg over pappkartonger og paller som blokkerer veien, eller manglende eller ulogisk merking og organisering?
Folk irriterer seg over akkurat det samme på nettet. Sørg for at siden din har et oversiktelig menysystem som gjør det lett å finne frem. Her er det lett å bli litt blind, fordi oppsettet kanskje virker logisk for deg. En kjapp og billig test kan være å be en bekjent eller et familiemedlem som ikke er en kløpper på nettet om å finne frem til spesifikk informasjon på siden din.
Husk også å sjekke jevnlig for ødelagte lenker, og legg alltid lenker til andre artikler på siden din med lignende innhold, på samme måte som du finner lignende varer plassert sammen i butikken.