SEO er en engelsk forkortelse for begrepet Search Engine Optimization. På norsk betyr dette kort og godt søkemotoroptimalisering. Det handler om å optimalisere sin nettside for å være best synlig i søkemotoren. Bak dette ligger det en hel del arbeid, og ikke minst ganske kraftige investeringer i form av ressurser, kapital og kunnskap. Men hvorfor er egentlig bedrifter blitt så desperate etter å ranke så høyt i søkemotorene?
Svaret er enkelt og greit at det er viktigere enn noensinne. Folk leter ikke etter tjenester i telefonboka og tror ikke stort på gode rykter fra andre. Folk flest stoler nemlig aller mest på søkemotorer slik som Google, fordi de anser disse som upartiske. I dag starter 60% av kjøpsprosesser i Google, og dersom en tar med kjøpere som gjør research i Google først, for deretter å kjøpe i fysisk butikk, så er tallene enda høyere. Kort og godt er det viktig å ha en god synlighet her!
Hvordan øker du din synlighet?
Det er liten tvil om at synlighet er et nøkkelord her. De seneste statistikkene forteller oss at 2 av 3 velger en av de 5 første alternativene i søkemotorens resultater. Med andre ord er dine sjanser meget svekket om du er utenfor disse. Er du ikke på side 1 for søkeresultater på dine produkter og tjenester, så går du rett og slett glipp av store mengder trafikk. Men hvordan kommer en seg egentlig opp blant de første alternativene i søkeresultatene?
Nøkkelen ligger egentlig i å få frem tydelig hva det er nettsiden handler om. Det høres kanskje enkelt ut, men mange glemmer faktisk å inkludere for eksempel viktige nøkkelord. Når Google tråler gjennom nettsider, så leser deres roboter innholdet. Om den finner relevante nøkkelord til det søkeren er ute etter, så er dette en god indikator for at din nettside bør kunne ranke høyt for akkurat dette søket.
Dessuten er lastehastighet også et meget viktig aspekt innenfor søkemotoroptimalisering. Det har fint lite å si om du klarer å levere relevant innhold dersom det ikke laster raskt nok. Selv millisekunder kan ha mye å si her. Uansett om Google til og med skulle ranke deg høyt i henhold til SEO, så må du tenke over at konverteringene nok går ned ved lave hastigheter.
Det er også viktig i dagens nettsamfunn at dine sider er optimaliserte for mobiler. Dette har vært en av de største endringene i Google sin algoritme for søk, og i fremtiden vil nok mobiloptimalisering være enda viktigere, da flere og flere søk foregår over denne.
Hvor bør du begynne prosessen?
I tillegg til de ovennevnte punktene er det en rekke andre faktorer som naturligvis påvirker søkemotoroptimalisering. Det aller viktigste er at du investerer i dette. I oppstarten kan det være vanskelig å finne nok kapital til dette, men med for eksempel et forbrukslån kan du finansiere prosjektet raskt og enkelt. Det viktigste er faktisk at du bare setter i gang før dine konkurrenter stjeler alle dine kunder i søkeresultatene!
Et godt sted å starte investeringene kan faktisk, mulig noe ironisk, i de betalte annonsene. Det er fordi en plassering her fort kan føre til økt trafikk en liten periode, noe som også styrker rankingen i de organiske resultatene. Med andre ord vil du kunne benytte deg av denne taktikken i det korte løp for å styrke SEO i det lange løp. Dette er dog ikke en bærekraftig taktikk, og i lengden bør du forsøke å investere mer i SEO i seg selv.
Et veldig godt tips her er å sørge for at du har en god tekstforfatter på laget ditt for eksempel. Om du skal levere kvalitetsinnhold til enhver tid, så er det viktig at du har ressursene til å gjøre nettopp dette. En god tekstforfatter får deg på riktig kurs.
Med alt dette i minnet, så er det ingenting som bør stå mellom deg og gode resultater i form av SEO. Invester i SEO i dag for å oppnå en kompetitiv fordel i ditt marked!