Som enkeltmannsforetak eller liten bedrift kan stasjonære pc’er og laptoper bli en betydelig utgift. Finnes det løsninger som gjør innkjøp av datamaskiner rimeligere?
Først kan vi nevne hvordan de fleste bedrifter kjøper datamaskiner. Nemlig helt nytt utstyr fra store aktører som Komplett, Lefdal, Elkjøp eller andre store aktører som Atea, Dell, HP, Imento m.flere.
For mange bransjer kan det være fornuftig å få spesialtilpassede pc’er som takler software og massive datafil overføringer over nettverk. Fremveksten av skytjenester som Dropbox osv. har gjort at lagringsplass ikke er like aktuelt som tidligere, men en SSD harddisk gjør dagens maskiner raskere.
Store innkjøp av bedrifts pc’er kan også innebære oppsett og supportavtaler, og ikke minst garantiordninger. Dette må du til produsentene eller konsulentselskapene for å finne.
Har du trangt budsjett og ikke trenger mange pc’er anbefaler jeg å sjekke ut Finn.no. Her kan du finne veldig billige datamaskiner som er kraftigere enn nye, spesielt hvis det er eldre «gaming pc’er».
For bedrifter og kommuner som trenger stort antall proff pc’er anbefaler jeg at du sjekker ut aktører som driver med leasing/utleie av pc’er.
Her får du stasjonære og laptoper som kun er ca 3 år gamle og gjennomgått sletting og oppgradering.
Se eks. nettbutikkene til:
Du kan også få rimelige skjermer, mus og tastaurer hos de samme leverandørene. Å gjenbruke datamaskiner er både lønnsomt og miljøvennelig.