Når du annonserer med tekstannonser på internett, og du betaler kun for klikk, da kan det være mange grunner for å skrive kjedelige annonser. Siden flere og flere lager slike Superkonverteringannonser er det kanskje på tide å tenke nytt?
Hvorfor?
En for spennende annonse som er rettet mot for generelle søkeord kan bli en dyr affære. Derfor velger mange å skrive en ”tørr annonse”. Dette skal i teorien gjøre at bare de som virkelig er interessert klikker og forhåpentligvis kjøper noe av deg. For de som jobber mye med søk og sjekker sin statistikk vil man ofte se at ”tørre annonser” har en høyere konverteringsrate, men siden annonsene er såpass ”tørre” er det få som klikker. Ok, så businessmodellen funker, men for mange aktører er volum vel så viktig. I bransjer med høy konkurranse på nettet vil også mange annonser ”drukne” i alle ”Superkonverterings-annonsene”.
Eks. Gå til google.no og søk på ”lån”. Du vil raskt se at her er konkurransen høy på annonsørsiden, og alle annonsene vil så klart selge deg et lån. Noen annonser spør deg rett ut: Skal du søke lån? Noen satser på at du trenger pengene raskt: Lån på 15 minutter!!
I en slik overfylt bransje på tekstannonse-siden, ville kanskje noen annonsører tjent på å kjøre andre typer tekstannonser.
Det er sjelden noen nevner verdien av visningene du også får ved tekstannonser. Altså den ubevisste påvirkningen brukerne får i løpet av en dag på internett. Ved bannerannonser blir visningene mye mer verdsatt, og riktignok vises de bedre og er på større flater, men nok om det.
Si at du i en periode vil ha en annen strategi enn kun drive råkjør på konverteringsraten, du vil heller konsentrere deg om å få flest mulig til å klikke og besøke dine nettsider. Dette kan du gjøre ved å bruke noen enkle elementer.
Tips 1: Humor
Skriv noe som får leseren til å le. Ikke en vits men noe som kan være en morsom bruksmåte for ditt produkt/ tjeneste
Eks.
Send kona vekk i dag
Billig flybilletter – 20% her
www.dinnettside.no
Eks.
Følger folk etter deg?
Få psykologhjelp – Klikk her
www.dinnettside.no
Eks.
Du kan få en murstein i hodet..
Få tilbud på forsikring – Klikk her
www.dinnettside.no
Tips 2: Dårlig samvittighet
Skriv noe som spiller på følelser og gjerne på relasjoner til andre mennesker.
Eks.
Rydd rommet ditt
Selg tingene på nettauksjon – klikk her
www.dinnettside.no
Eks.
Perfekt gave til bryllupsdagen
Bestill + diskré levering
www.dinnettside.no
Eks.
Har du gått i luksusfella?
Gjeldssanering og konsulentbistand
www.dinnettside.no
Tips 3: Ekstreme triggere
Utform en tekstannonse som gjør folk ekstremt interessert. Bruk en historie, nyhetsvinkling, supertilbud, gratis, nakenhet, se video osv.
Eks.
Nakne damer bader
Kjøp bikini til dem – se video
www.dinnettside.no
(Slik annonser blir ofte ikke godkjent..)
Eks.
iPhone 3Gs til kun 1kr
Supertilbud fra Netcom – Bestill nå
www.dinnettside.no
Eks.
Havet stiger 50 m i Oslo
Gjør noe med det før det er for sent.
Kjøp klimakvote her
www.dinnettside.no
For å få til en ekstrem trigger, må også søkeordene du betaler for være med i strategien, men ikke nødvendigvis. Med et høyt dagsbudsjett og mange generelle fraser, vil Google og andre tilstrebe og bruke opp pengene dine. Du bør også skru på visninger i innholdsnettverket ved disse teknikkene.
Spennende annonse gir høyere CTR
I de bransjene det er mange aktører som betaler for klikk, vil du få en liten fordel ved å ha tekstannonser som skiller seg ut fra de ”tørre annonsene”. Du vil mest sannsynlig bruke penger på folk som overhode ikke er så interessert i å kjøpe noe hos deg, men du får de i hvert fall inn på dine nettsider. For noen kan dette være en merkevarestrategi eller bare en nyttig test av sine landingssider og tekstannonser generelt.
Håper dette ga deg inspirasjon til å lage nye og spennende tekstannonser, og vil du lære mer om grunnleggende teknikker ved å skrive tekstannonser – les også denne artikkelen