Søkemotoroptimalisering/ seo for Google omhandler ofte søkeord og søkefraser. Her finner du tips til nyttige seo-verktøy som gjør dette arbeidet enklere og morsommere.
Som et eksempel kan vi tenke oss en nettside om som vil rangere på «søkemotoroptimalisering». Og helst få førsteplasseringen i Google sitt søkeresultat. Er du på førstesida til Google er du oftest plassert på førstesiden til søket hos Startsiden, Kvasir, Bing og Yahoo, pluss mindre portaler på internett.
Det første verktøyet du kan bruke er Google sin Adwords KeywordPlanner. Her kan du sette inn aktuelle søkeord og søkefraser, og du kan velge å få søkevolum siste år. I tillegg kan du be Google komme med forslag til lignende søkeord. Da får du gode tall på hvor ofte det søkes og hvordan andre varianter av ordet brukes. I dette tilfellet søkes det mye også på «seo», «søkeoptimalisering», «seo oslo», «hva er seo» og «søkemotorer». Søkeordsplanleggeren til Google er brukervennlig og en fin måte å finne nye søkeord å fokusere på. Men det er også alt dette verktøyet gjør...
Neste verktøy du kan sjekke er übersuggest – det denne gjør ligner på Google Suggest. Du har sikkert sett at Google fullfører ord og setninger mens du skriver. Dette er basert på tidligere bruk på søkemotoren. Skriver du søkemotoroptimalisering på google.no vil du se at mange skriver ordet i kombinasjon med Google, kurs og pris. übersuggest vil legge til hele alfabetet etter søkeordet slik at du får enda flere søkefraser.
Et annet verktøy som jeg liker er Keyword Shitter – på norsk «Søkeord driter’n». Den er raskere og går sine egne veier med nye ord den finner. Der übersuggest stanser å jobbe, kan Keyword Shitter analysere nye ord og forsette i dagevis hvis du ikke pauser programmet.
Disse online seo verktøyene kan gi deg et godt bilde av hvilke ord man bør optimalisere på. Allikevel gir de ikke et fullt bilde for videre arbeid med nettsiden din. Mange søkemotoreksperter og mediebyråer kan også ha laget tilpasset innholdsmarkedsføring for søkefrasene du oppdager, så utfordringene står i kø.
Søkeord uten seo verktøy – Kall det for «kreativ seo».
Seo kan brukes for å treffe flere potensielle kunder igjennom hele kundereisen/ trakten om man vil. De fleste søkeoptimaliserer kun på salgsutløsende søkeord og kjerneord. Dette har fungert i mange år, men i 2015 må man bruke kreativ seo!
Brainstorming! Nei dette døde ikke ut på 90-tallet.
For å øke nettrafikken og få flere kunder så kan man begynne med å sette seg i hvilket problemer man løser. Daglig leder på et hotell eller markedssjef i en elektrikerbedrift søker ikke daglig på «søkemotoroptimalisering». Han/ hun gjør dette etterhvert, men på Google så søker man først informasjon. Derfor vil søk som «søkemotorer» og «førsteplass google» være interessante temaer å optimalisere på. Andre relevante søkerfraser hvor en nettsideeier trenger «søkemotoroptimalisering» er:
– Hvordan komme på google.no?
– høyere på google
– øke salg nettbutikk
– markedføring på nett
– annonsere på nett
– selge på nettet
– Lite trafikk på nettsiden
– Vises ikke på Google
– straffet av google
– nye nettsider
– hvordan skaffe linker
– Seo tips
– seo verktøy online
Slike fraser kan ingen verktøy finne for deg. Så her må du sette seg inn i kundens surfereise på Google. Hva kan man finne på å søke, hvor ender man opp. Er det noen nettsider som gir et grundig svar? Kan man lage noe bedre?
Sett søkeordene for seo i system
Lim alle søkeord du finne inn i EXCEL. Da kan sjekke om du er synlig på søkeorden/ søkefrasene, og legge til annen data du ønsker. Marker gjerne ord med farger. Grønt kan bety førstesiden på Google, Rødt kan bety «ikke på Side2» engang!
Happy SEO’ing!