Timepoint.no gir deg 1 tips for hver uke i hele 2017
- Alle tips kan implementeres nesten umiddelbart!
- SEO, SEM, Content marketing + digital og tradisjonell markedsføring – Master it ALL!
- Noen av ideene er en smule kreative. – Så slipper du!
- Liker du denne listen? Link til den!
- Mangler det tips – kommenter!
1. Tilby noe gratis
Screensavers og wallpapers er kjapt å lage og settes alltid pris på. Har du noe folk kan laste ned? Musikk, video eller guider i PDF’ format er positivt for dine besøkende.
Test å lage screensaver med Instant Storm.
Laste ned og installere en jeg laget. Få en timepoint screensaver , uninstaller følger med og legger seg i startmenyen.
2. Rydd opp på nettsiden!
Bruk Siteliner.com – Ta en gratis test av nettsiden. Finn brutte lenker, duplisert innhold og annet snacks du kan fikse på.3. Tillat kommentarer
Kommentarfelt under saker og evt. et forum skaper ofte behov for å komme tilbake. Slipp igjennom negative også, det frisker bare opp debatten.
4. Ha jevnlig med nyheter
Har du et CMS verktøy med tidsplanlegger kan du enkelt sørge for å ha en ny sak pr dag/ uke.
5. Søkemotor på nettsiden
Noen har dette innebygget, hvis ikke få gratis Google søkemotor på dine sider.
6. Domene du husker?
Heter nettsiden din olsenshagesenter.no eller noe i den duren? Se om du kan endre til noe kortere og mer fengende. I dag er mange av de populære frasene opptatt, men du kan alltids komme på nytt. Eks. 123hage.no eller grønnefingre.no….
7. Avstemming / poll
Alle liker å klikke på disse.
8. Rask nedlasting
Ikke ha tunge bilder og flash elementer som lastes inn før nettsiden vises. Folks tålmodighet er liten når de bruker søkemotorene. Som regel er folk sløve med å ikke komprimere bilder i nettvennlig format. Et meget godt redigeringsprogram for dette er Fireworks, som også har en veldig bra batching (komprimerer 100 bilder på få minutter).
Sjekk nettsiden med gtmetrix.com
9. Konkurranse / quiz.
La besøkende laste opp bilder eller video, eller la de svare på en quiz.
Du kan også betale Konkurransenett.no for rask profilering av konkurransen.
10. Vis ansikt
Vis mer enn bare epost-adresse på Kontakt Oss og Om oss sidene. Kun kontaktskjema eller epost gjør selv bestemor mistenksom!
11. Dele på Facebook/ Twitter + bokmerkeknapp
Sjekk ut addtoany.com og addthis.- lett å integrere på dine nettsider. I dag holder det med Facebook og Twitter slik som eks. denne store nettsiden har løst det.
Er nettsiden bedriftsrettet kan du med fordel ta med LinkedIn og Google+ knapp også.
12. Nevn nettsiden i all e-poster
Sørg for at du alltid skriver nettadressen under navnet ditt på alle e-poster uansett om det er jobb eller privat.
13. Rett deg mot riktig publikum – design, språk og layout
Har du nettside om modellfly må designet være annerledes enn en nettbutikk om brudekjoler. Dette gjøre ved bruk av farger, fonter osv. Sjekk ut nettsider i din bransje. Språket kan også tilpasses slik at du treffer målgruppen bedre. Les om ideer rundt redesign.
14. Gode hjelpesider og FAQ
Besøkende sparer tid og du slipper å ha så mange ansatte på sentralbordet.
FAQ = Ofte stilte spørsmål. Får du ingen spørsmål, finn på noen som gjør at du kan fortelle mer om nettsiden din.
15. Syndiker ditt innhold
Ha en knapp for webmastere/ webredaktører. Tilby artikler og videoer som kan brukes mot link tilbake til din nettside.
16. Lag en YouTube kanal
Har du video, legg på din nettadresse i videoen. Tag videoene, og skriv nettadressen i beskrivelsen. YouTube har høy trafikk i Norge, og folk sjekker ofte sine interesser her. Har du engelsk språklige videoer kan du få enorme mengder trafikk.
Sett videoene dine på «del», slik at de blir spredd raskest mulig på blogger og til andre nisjenettsteder.
17. Oversett nettsiden gratis
Implementer en knapp fra Google translate, og nettsiden din blir tilgjengelig på de fleste av verden språk.
Google vil genere en midlertidig versjon av nettsiden på valgt språk. Er du sikkelig sleip kan du klippe og lime ut eks. en kinesisk versjon. Deretter generer du ekte sider som du limer inn kvasi kinesisk. En kineser vil kanskje syntes at språket ditt er dårlig… Vil du nå globalt er oversettelse veien å gå, men du kommer langt med en engelsk versjon.
18. Facebook-sider med baktanker…
Selger du helsekost eller motorsykler? Lag en Facebookside som heter: » Vi som bryr oss om helsa!!» – eller med innenfallsvinkel «Vi som alltid spiser for mye ribbe i jula». MC gruppene kan hete » Vi som skal kjøre MC i Europa til sommeren» – » MC året rundt er ikke sunt».. Facebook sidene lage selv eller få hjelp av en venn. La de bygge seg opp over noen måneder, husk å verve venner. Du kan også annonsere litt for gruppene, rettet mot målgruppen. Deretter kan du fortelle alle medlemmene om din nettside.
19. Forum – den smarte og hyggelige hjelperen
Finn forumer med ditt tema og meld deg inn i alle forumer som passer for din nettside. Skriv objekte svar og omtal nettsiden din innimellom.
20. Bruk QXL og FINN
Har du noe som kan selges og samtidig fortelle litt om nettsiden din. Eks. på annonsetekst på finn.no:
iPhone kjøpt ihos dinnettbutikk.no, skal kjøpe meg ny, selges for 2500,-
QXL har egne avtaler for deg med nettbutikk, og du drar nytte av enorme summer annonsekroner brukt på Goolge. De tar noen prosenter men kan skaffe deg blest rundt din nettside. Les mer om QXL for butikker her
21. Nyhetsbrev
La de som er interessert melde seg på. Ikke send mer enn en gang pr. mnd. Kom med tilbud, konkurranser, promoter nytt innhold på websiden osv. Det er mange løsninger på nyhetsbrev.
Selv bruker jeg denne www.makenewsmail.no
22. La de som vil promotere din nettside
Dette kan være rssfeeds med nyheter eller logoer og bannere.
23. Twitter – følg målgruppen
Lag en Twitter konto til nettsiden din. Søk opp potensielle kunder på tweepz.com og følg dem.
24. Tips media på e-post
Har du en god tjeneste eller nyttig video? Tips VG, Dagbladet, BA, Nettavisen osv. Skriv litt om hvilken seksjon i avisen saken passer og finn en forbruker vinkling.
25. Lag en viral video
Lag video med humor, så relevant som mulig. Sørg for at din nettadresse blir veldig tydelig på slutten av videoen.
26. Lag humor e-post
Du har sikkert fått morsomme e-poster og sendt videre selv? Host opp gamle vitser, kanskje har du noen sinnsyke bilder også? Merk alt med nettadressen din, og send ut e-post til vennene dine.
27. Tips Startsiden.no om nettsiden
Er websiden bra nok kommer den inn i deres katalog.
28. Tips SOL.no om nettsiden
SOL har mange anbefalte linker – kan din passe?
29. Kan du omtales på Wikipedia?
Har du noe nyttig som et leksikon kunne linket til. Sjekk om du passerer igjennom nåløyet til moderatorene hos wikipedia
30. Vinn en internett award..
Det er mange konkurranser for nettsider. Søk på nett etter konkurranser for nettsider innen design, reklame osv. Sjekk Norsk Dataforenings Rosingprisen og Farmandprisen.
De største konkurransene i verden er THE FWA og Webby awards.
31. Trykk opp 100 t-skjorter med din nettadresse (offline)
Del ut til venner og kjente. La dine besøkende få bestille 1 gratis. Du kan jo også sende noen til kjendiser….! Den beste reklamen du kan få, er at Johan Golden bruker den under Nytt på Nytt!
Bestill 40 large, 40 medium, 20 small.
Lag et morsomt motiv, men tenk at dette skal være et plagg folk skal tørre å gå i.
32. Klistremerker ( offline)
Kjekt å ha i lommeboka sammen med visittkort.
33. Flyers og brev( offline )
Print ut, og legg i alle postkasser ( eller betal noen nabounger til å ta jobben), legg på bilruter.
Enda mer effektivt er adressert post/ reklame. Vet du hvor målgruppen din bor? Boligtype, alder, sivilstatus o.l. kan være parametere i en slik kampanje. Å starte sin første DM, altså sende ut brosjyre o.l. pr post kan være krevende de første gangen. Sjekk med firmaet som Iper Direkte for mer informasjon.
34. Henger det lapper i din dagligvarebutikk? (offline)
Sammen med katt savnet og slankekurs osv. så kan vel også du henge en lapp om din nettside?
35. Spons et lokalt idrettslag ( offline)
Hvor mye koster det å ha logo på drakter og shorts? Du kan profilere din støtte til lokalsamfunnet på egen nettside.
36. Lag » Lokkesider»
Eks. Nettbutikken din omhandler salg av produkt X. Hva med en guide til sommerbruk av X. Sexy damer bruker X. 10 tips til vedlikehold av X. Tester av X mot Y. Kjendis forteller at han har brukt X. Reisebrev fra noen som brukte X.
Dette er veldig mye brukt i PR arbeid. Få budskapet gratis inn i aviser, radio osv. Skriv slik at det virker redaksjonelt.
Disse teknikkene kan være mer brukt enn du tror og ofte veldig subtile. Eks. fra God Kveld Norge som stadig har kjendiser som har vært på storbyferie og slappet av/ funnet romantikken og roen. Betaler God Kveld Norge kjendisene reisen for å få reportasjen? Eller er det reisebransjen som sponser turene for å få en historie på TV?
37. Installer Google Analytics på nettsiden din
Se hvor du får webtrafikken fra. Sjekk hva folk søker på søkemotorene når de finner deg. Er det noen som linker til deg. Mål dine annonser fra Google og andre steder. Analytics er gratis, og bedre enn det som følger med ditt webhotell. Kan enkelt installeres med plugin i WordPress og Joomla.
38. Send besøkende dit du har det beste innholdet
Med Analytics vil du se at noen undersider er mer populære enn andre. Ofte vil du score høyt på en frase eller et ord, legg da ekstra arbeid inn på å tilpasse denne landingssiden. Legg linker til dit du vil sende den besøkende.
39. Annonser med søke og innholdsannonser
Sjekk andre artikler på timepoint.no
40. Kjøp en konkurrent
Er det nettsider som som rangerer høyere en deg på Google? Ta en hostile Take Over. En blogger skal kanskje ikke ha store summer for sin nettside.
41. Bli en trendhai
Ha egne undersider med youtube-videoer av aktuelle kjendiser og trendstoff.
42. Bruk Nibbler og WooRank
Er nettsiden egentlig så bra som du tror? Er den søkemotoroptimalisert, har den linker, er den brukervennlig, har den tekniske feil?
Finn tekniske feil, SEO forbedringer og andre mangler med dette smarte verktøyet.
Ta en gratis test her: nibbler.silktide.com
Sjekk også ut: www.woorank.com
43. Få oppføring i alle gratiskataloger
44. Skriv interessante titler og spennende metabeskrivelse
Sjekk hva brukere ser når de finner deg på søkemotorene. Kan det skrives mer spennende slik at folk klikker?
45. Ønsk deg en sang på radio (offline)
Hils fra din nettside
46. Delta i SMS CHAT på TV (offline)
Hils fra din nettside. Det beste er såklart å ha penger til en massiv tvkampanje for å få frem nettadressen eks. norgesautomaten.
For inspirasjon til hvordan proffene måler tv annonser – sjekk ut https://www.ispot.tv/
47. Lag en video og spre globalt
Antall videonettsteder er enormt. Sjekk her. Og laste opp til flere steder samtidig er relativt enkelt. Sjekk verktøy som www.tubemogul.com. Med all video er det viktig å ha din nettadresse tydelig i begynnelsen og på slutten av videoen, og evt. som vannmerke igjennom hele videoen. En video kan også lages med billig hjemmeutstyr – sjekk denne kortfilmen fra Timepoint og Morten Myhre Studios
48. Lei en kjendis
Å bruke kjendiser i markedsføring er ingen nyhet, men det fungerer forsatt. Riktig kjendis gir positive assosiasjoner til ditt produkt eller tjeneste. I dag har kjendiser egne blogger og sosiale nettverk som bidrar til spredning av din URL. Se eks. med kombinertutøver Thomas Kjelbotn som blir profilert på Vitamin K2 sine nettsider.
49. Lag din egen radiokanal
Send et liveshow med chat. Sjekk lvs.nowmediacorp.com
50. Kjør en Live-overføring
Mange liker å følge med på ting der det skjer. Sjekk eks. www.ustream.tv eller qik.com
Du kan også sende LIVE med YouTube. Lag en egen videokanal for å komme i gang.
51. Lag en iPhone App
Ikke gjort i en fei men du kan få noen til å gjøre det for deg . Sjekk Como.com
Du kan lage en selv hvis du har MAC, 100 $ og god tid, les mer.
Du bør også tenke på å lage nettsiden din i en mobilversjon. WordPress og Joomla og andre CMS systemer har ofte en gratis plugin for dette.
Sjekk mobilpress for wordpress eller WP touch.
52. Husk å feire høytider
Profiler at det er påske, pinse, sommer, jul, 17 mai, nyttår, Halloween, farsdag, morsdag, aprilsnarr på nettsidene dine.
En god unskyldning for å sende e-post hilsener, nyhetsbrev, oppdatere facebook statusen og twitter-meldinger. Gir besøkende inntrykk av at nettsiden er oppdatert.
Det var det!!
Da har du en ny markedsføringstrategi for hver uke i ett år fremover. Håper du har fått inspirasjon til å markedsføre nettsidene dine med nye teknikker og innfallsvinkler.
Skrevet av Thomas Wist-Kirkemo
Kilder: Timepoint.no
Alle bilder istock, timepoint og sxc.