Markedsføring av enarmete banditter i Norge?

Nordmenn spiller på spilleautomater som aldri før, og norske idrettsutøvere fronter flere selskaper. Dog mange kaller seg bettingselskaper og leverer primært sportsgambling/ oddsbetting. De fleste har også videopoker og gode gammeldagse enarmete banditter, som mange kjenner fra danskebåt turer med Color Line og Stena Line ( DFDS har ikke..).

Så hvordan får spillselskapene markedsført seg i Norge med Norsk Tipping som monopolist??

I dag er  tv-reklame den eneste annonseplattformen spilleselskapene kan bruke. Og da på Viasats kanaler som TV3 og Viasat4 som sender fra England. En annen effektiv markedsføringskanal er PR. Ved å la tabloide kjendiser som John Arne Riise og Carew bli frontfigurer og sponset av selskapet, følger saueflokken i media etter. Først med kritikk fra en fra Norsk Idrettsforbund, deretter et intervju med kulturministeren etterfulgt av debatt i avis, radio og tv.

Annonsere på Google for spilleautomater? Pga lovgivningen i norge kan man ikke ha søkeordsannonser for kasino, spilleautomater, odds, lotteri osv på Google.no. Norske nettbrukere som eks. bruker Google.com vil også sjelden eller aldri få annonser for spilleautomater, poker casinos og enarmete banditter, dette kommer av at Google kan sperre annonser ute pga IP adresse ( geografisk lokasjon).

På Facebook skal man i utgangspunktet heller ikke kunne få annonser for enarmete banditter, men jeg ser at en og annen slipper igjennom «filteret».

Nå vet alle at enarmete banditter kun er noen Google søk unna, så jeg tror flere av spillselskapene vil satse mer på PR fremover. Da får firmaene mer oppmerksomhet/ kjennskap rundt sin merkevare som er umulig å få med annonsering, ihvertfall i Norge.