Å annonsere/ reklamere i sosiale medier er noe nytt for de fleste annonsører. Facebook annonsering byr på utfordringer, men gir deg også enormt med kreative muligheter. Her vil jeg gå igjennom noen bra eksempler fra eksisterende annonsekampanjer på Facebook og med kreative forslag til din annonsering på Facebook.
Annonsene på Facebook fungerer som sponsede lenker med pris pr klikk og i tillegg kan du velge å betale pr 1000 visning. Sistnevnte gir deg garanterte visninger men ikke garanterte klikk inn til dine nettsider.
Timepoint’s tips for effektive Facebook annonser:
1. Bruk bilder av personer/ modeller som ser i kamera
2. Facebook handler om relasjoner og nettverk – husk det i bildebruken
3. Segmenter på interesser.
Facebook sitt annonsesystem drar ut mye info om brukerne sine. Derfor vet de hvem som liker tennis og hvem som liker hunder! Du viser kanskje bare annonsene dine for kun noen tusen brukere, du må ofte betale mer pr klikk, men du treffer flere potensielle kjøpere.
PS! Husk at Facebook annonser gjennomgås redaksjonelt og merkelig nok kan de avvise en annonse hvis den går for bra! Har selv opplevd dette, og annonsen hadde da blitt vist i flere måneder. For sexy bilder og for morsom tekst kan også bli nektet, men ikke vær redd for å teste ut dine ideer.
Bilder kjøper du enkelt på eks. istockphoto eller andre tjenester. Facebook bildene i annonser er typisk 110×80 pixler.