Mere webtrafikk med SEO rettet mot longtail

Spesialisering på horisontale innholdsider. Hva betyr det?

Mange firmaer generer idag innhold i bred skala kun for trafikk. Firmaet www.demandmedia.com har t.o.m. laget en algoritme som viser hvilke søkefraser de bør lage innhold for.  Dette for å maksimere pengene de kan tjene på annonser. Så de vil alltid følge søketrender og lage mye innhold over «et bredt søkefelt».

Et tradisjonelt firma kan velge gjøre håven sin større. F.eks.  Star Tour lager egne sider om reisemål og ferieguider. Vitaepro kan lage et humornettsted. Men størst effekt får du ved å lage horisontale innholdsider på eget tema, men her kan konkurransen være tøff, så kanskje derfor mange da i USA velger å tenke alternativt ( se video i bunnen av artikkelen).

Hvordan kan jeg lage en seo-longtail strategi?

Først kan du finne alle synonymer og ord som nettsiden din omhandler. Deretter kan du opprette nye undersider rettet mot særere og særere søkeord og søkefraser. Dette gjør du for at dine nettsider også da dukker opp på søkemotorene lengre ut i halen på et populært søk. Tidkrevende men kan for mange hjemmesider gi mye og relevant trafikk.

Se video:

Hvis denne trenden forsetter kan det bli vanskligere for små SEO’ere og rangere like høyt. Da et stort firma kan lage videoer og skape mer unikt innhold.  Lawrence Coburn i Rate It All tror at pga. høyere konkurranse i longtail enden av søk vil flere prøve å få trafikk fra sosiale medier.