Nettavisene starter farlig trend

Når nettavisene skal drive business kan mye skummelt skje.

Hvor går grensene mellom redaksjonelt og kommersielt?

Kanskje ikke så mange som har lagt merke til det de siste månedene/ året, men ta en titt på annonsene til Nettavisen og VG.no. Den siste tiden har det dukket opp tjenester som minkreditt.no, mittoppdrag.no, mittanbud.no, minrente.no, pengenemine.no osv. Vg’s vektklubb må også nevnes..

Nettavisen kaller mange av disse sidene for TJENESTER, mens VG kaller de for ANNONSE….

Det mest urovekkende er at INMA.org klarer å gi VG en pris for innovativ nettjeneste ( pengenedine) når andre aktører har holdt på i dette markedet i flere år. Eks. tjenestetorget.no, riksanbud, anbudstorget m. flere.

Hvordan forholde seg til disse tjenestene som annonsør?

Vel du kan jo gi blaffen. Men driver du innen bank, forsikring, håndverkertjenester, bredbånd m.m. så bør du kanskje sjekke ut disse tjenestene. VG har en enestående mulighet til å få trafikk inn på disse tjenestene, som kanskje dine konkurrenter drar nytte av. Tjenestene er jo på mange måter forbrukervennelig i den grad at leverandører må konkurrere på pris. Men jeg får en viss dårlig smak i munn av måten disse markedsføres på egne nettsider og plattformer.

Når Klikk.no som er partner med Nettavisen på trafikk skriver varmt om hvor mye personer sparte på håndverker tjenestene og VG Dine penger annonserer hardt for flytting av banklån kan man stille noen spørsmål.

Får du som leser av disse avisene en balansert vinkling på disse tjenestene. VG og Nettavisen har sterk egen interesse i at du legger inn anbud, bytter bank osv. Får andre aktører like bra dekning i  disse mediene? Neppe.

Nettavisene starter business
Nettavisene skal drive butikk på alt...

Hva blir neste trinn? Vil nettavisene starte egne reiseselskap, salg av bøker, salg av DVD’er og musikk?

De kan jo allerede i dag hente annonser hos Tradedoubler, Euroads m.flere som gir inntekter pr salg. Hvis annonsørene svikter på vanlig bannerannonser har de jo ikke noe valg. De kan såklart levere Google Adsense annonser. Men disse kan også komme i konflikt med salg av egne tekstannonser.

Nettavisene kommer til å grave sin egen grav hvis dette forsetter. Tenk deg en verden med VG BANK eller DAGBLADET’S REISEFOTEN..    Hva skal annonsørene gjøre med det? Da går ihvertfall annonsepengene til Google og andre medier som ikke kjører konkurrerende tjenester.

Redaktørene vil presses av eier til å promotere disse tjenestene, og journalistene og SEO eksperter vil sitte å dra inn potensielle kunder med glitrende omtale av tjenestene. Avisene har generelt høy rangering på søkemotorene og kan bli premissleverandør av artikler på gitte tjenester.

evilEmpire
We got the power

Jeg mener at det beste nettavisene kan gjøre er å levere god gravende journalistikk og godt innhold.

De fleste forstår nok at nettavisene trenger andre inntektskilder enn bare annonser, men de bør nok satse mer på mediainnhold som live sendinger med eks. betal pr sms. Få inn sponsorer til egne produksjoner av video. Og ikke minst de må ha flere tekstannonser for å stjele penger fra Google.

Mange mediehus har skjønt dette og nykommerne myad og adpower kan gi nettavisene etterlengtede annonsekroner.

At VG starter opp slike tjenester er synd, at nettavisen gjør det samme har jeg større forståelse for. Uten løssalgsavis, oppsigelser osv, gjør at de måtte tenkt kreativt, men det ble nok litt for kreativt…

Jeg håper nettavisene vil modere sin affiliate strategi og heller fokusere på journalistikken sin. Klarer de ikke dette får de heller legge ned avisene og heller kalle seg 5% community!

Skrevet av
Thomas Kirkemo
Timepoint.no