Jacek Utko er en Polsk designer med sterke meninger
Se foredraget han holdt under en TED konferanse (februar 09). Han har liten tro på at papiraviser kommer til overleve uten å ta solide grep på både design og innhold – Se video:
[flashvideo file=https://www.timepoint.no/wp-content/uploads/2009/04/jacekutko_2009.flv /]
Link til TED – her kan du også lese flere kommentarer fra Jacek Utko
I korte trekk mener Jacek Utko at papiravisene må gjøre følgende for å overleve:
På innhold og businessmodell:
– Gratis
– Lokalt Stoff
– Meninger – mer «views» mindre «news»
– Tabloid
– Niche
– Lever til frokosten
På design anbefaler jeg å se hele videoen for større innblikk i Jaceks arbeider
Han har også vunnet flere priser for best avisdesign.
Troen på papiraviser er ikke stor hos Utko, og han mener bestemmt at papiravisene kun vil overleve som merkevarer på internett og mobiltelefoner. – I fremtiden vil aviser kunne bli trykket som en kuriositet for å minne oss om fortiden.
Nå kommer Dagbladet med redesign og det vil bli spennende om dette vil føre til økt salg. Utko vil mene at dette er kortsiktige løsninger, men jeg tror at folket forsatt vil ha papirlesestoff og kanskje det hadde holdt med et stort magasin på 200 sider en gang i uka?
Så får tiden vise om han får rett…